torstai 15. heinäkuuta 2010

Kuluttajansuojalainsäädäntö uusittavaksi?

Ei käy kateeksi uutistoimittajia, joiden pitäisi täyttää uutispalstat ihan oikeilla uutisilla nyt, kun suurin osa Suomesta on kesälomalla. Niin ovat poliitikotkin.
Hallituksesta taitaa olla paikalla Paavo Väyrynen, joka tietää, miten helppoa loma-aikaan on ylittää uutiskynnys heppoisemmallakin uutisella.
Lomalla ovat myös lehtien artikkelitoimittajat ja kolumnistit, ja siksi olen ollut näkevinäni lehdissä tavallista enemmän vierailevien kolumnistien puheenvuoroja.
Näihin kuuluu kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg, joka kirjoitti äskettäin Helsingin Sanomissa vuodesta 1978 voimassa olleen kuluttajansuojalain uudistamistarpeesta.
Ståhlbergin mukaan ”lakiin on sen säätämisen jälkeen tehty kymmeniä muutoksia, jotka ovat vaikeuttaneet lain soveltamista, ja lain epäjohdonmukaisuutta ovat omalta osaltaan lisänneet myös EU:n säännökset”.
Hän toteaa, että lain sääntely keskittyy lähinnä kauppaan, ja tässä ei taas huomioida hyödykkeiden erilaisuutta. ”Esimerkiksi auton ja koiranpennun virhettä arvioidaan samojen säännösten perusteella,” hän sanoo.
Tämä ongelma on tiedostettu jo pitkään koiran kasvattajien piirissä, sillä koirankauppatapauksia päätyy kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Onpa lautakunta käsitellyt myös ulkomailta kuten Kanadasta tehdyn valituksen, kun Suomesta sinne näyttelykoiraksi myyty koira ei osoittautunut ostajan mielestä hintansa väärtiksi.
Muistaakseni tässä tapauksessa lautakunta suositteli, että kasvattaja palauttaa osan kauppahinnasta ostajalle. Tehtiinkö näin, ei ole tiedossani.
Kuluttajariitalautakunta voi antaa suosituksia, ja jos elinkeinonharjoittaja ei noudata suosituksia, hän voi päätyä julkiselle mustalle listalle.
Onko sitten tavallinen harrastuksekseen koiria kasvattava elinkeinonharjoittaja? Kyllä on, jos hänellä on ollut kolmen edellisen vuoden aikana vähintään yksi pentue vuodessa tai hän on kasvattanut kuluvan tai edellisen vuoden aikana kaksi tai sitä useampia pentueita.
Ja voidaanko elävän olennon eli koiranpennun kauppaan soveltaa samoja kriteereitä kuin pesukoneen ostoon ja siihen liittyvään korvausvastuuseen? Useimmat koiran kasvattajat sanoisivat suoralta kädeltä, että ei voi.
Ståhlberg toteaa artikkelissaan, että kuluttajansuojalainsäädännön kokonaisuudistus on työläs hanke, mutta siihen on tartuttava, jotta laki on riittävän selkeä kaikkien osapuolten kannalta.
Olisiko tässä asia, jota me koiraharrastajat voisimme omalta osaltamme ajaa? Maaperä on otollinen nyt, kun poliitikot valmistautuvat eduskuntavaaleihin ja pyrkivät miellyttämään monenlaisia äänestäjäryhmiä.
PS. Ståhlbergin artikkelin voi lukea tästä linkistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti